Zakłady i Biura

Departament Nadzoru i Kontroli

Małgorzata Brzozowska-Kruczek
Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli

tel. 22 581 9052
dnk@gum.gov.pl

 

Konrad Stolarski
Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli

tel. 22 581 9052
dnk@gum.gov.pl

 

Wydział Nadzoru

Michał Kolczyński
Naczelnik Wydziału

michal.kolczynski@gum.gov.pl

 

Wydział Prawno-Legislacyjny

Ewelina Książek
Naczelnik Wydziału

ewelina.ksiazek@gum.gov.pl

 

Wydział Systemu Zarządzania

Kinga Kozłowska
Naczelnik Wydziału

kinga.kozlowska@gum.gov.pl

 

Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontroli Wewnętrznej

Małgorzata Piechotka

malgorzata.piechotka@gum.gov.pl
 

Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Audytu Wewnętrznego 

Marta Hołownia-Woźny

marta.holownia@gum.gov.pl

 

DEPARTAMENT NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie utrzymywania systemu zarządzania w Urzędzie, obsługi prawnej Urzędu, sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw, oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad działalnością organów administracji miar i administracji probierczej oraz administracją terenową.

 

Do zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:

  1. kształtowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania w Urzędzie;
  2. wspieranie pełnomocnika do spraw zintegrowanego systemu zarządzania oraz przedstawiciela Urzędu w EURAMET TC-Q w realizacji zadań, w tym nadzór nad dyrektorami Zakładów: Chemii Fizycznej i Środowiska, Czasu i Długości, Elektryczności i Promieniowania oraz Mechaniki i Akustyki w zakresie planowania ocen peer-review;
  3. organizowanie procesu kontroli zarządczej w Urzędzie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
  4. zapewnienie ochrony danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie;
  5. obsługa prawna kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych, z wyłączeniem zadań komórek organizacyjnych, do realizacji których zatrudniony jest radca prawny lub zlecona jest zewnętrzna obsługa prawna;
  6. koordynacja prac legislacyjnych w Urzędzie;
  7. prowadzenie kontroli działalności organów administracji miar i administracji probierczej oraz administracji terenowej, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;
  8. wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw, wskazanych na wstępie, oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;
  9. prowadzenie, jako organ nadzoru rynku, postępowań określonych w ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku;
  10. prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów administracji miar i probierczej;
  11. rozpatrywanie odwołań od decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej wydanych przez organy administracji miar i probierczej;
  12. prowadzenie spraw związanych z: cofaniem zezwoleń i certyfikatów w zakresie tachografów, cofaniem homologacji typu tachografów, cofaniem zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, cofaniem potwierdzeń dla kas rejestrujących, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;
  13. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zawieszeniu i przywróceniu certyfikatu technika warsztatu;
  14. ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;
  15. współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
  16. opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania przepisów ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, ustawy o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw;
  17. koordynacja kontroli zewnętrznych, prowadzonych w Urzędzie, z uwzględnieniem możliwości wyznaczenia przez Prezesa do koordynacji kontroli innej komórki organizacyjnej w przypadku uzasadnionym przedmiotem kontroli zewnętrznej;
  18. prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami;
  19. przygotowywanie odpowiedzi na zapytania sądów, na podstawie wkładów i dokumentów przekazanych przez właściwe komórki organizacyjne;
  20. nadzór nad wdrożeniem i monitorowanie użytkowania systemu ŚWITEŹ oraz w zakresie kompetencji Departamentu nadzór nad wdrożeniem i monitorowanie użytkowania systemu TRANS-TACHO w Urzędzie oraz w okręgowych urzędach miar oraz współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i zespołami powołanymi w Urzędzie w zakresie wdrożenia i efektywnego funkcjonowania systemu ŚWITEŹ i systemu TRANS-TACHO;
  21. organizacja szkoleń dla podmiotów zewnętrznych z zakresu działalności Urzędu;
  22. wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w Urzędzie.
  23. Departament Nadzoru i Kontroli realizuje także zadania na rzecz ŚKLGUM, zgodnie z zakresem właściwości Departamentu.

Metadane

Data publikacji : 22.02.2017
Data modyfikacji : 01.08.2024
Podmiot udostępniający informację:
Główny Urząd Miar
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Departament Innowacji i Rozwoju
Osoba udostępniająca informację:
Agnieszka Goszczyńska Redakcja Biuletynu Informacji Publicznej GUM
Osoba modyfikująca informację:
Agnieszka Goszczyńska
do góry